Урок з природознавства у 1 класі

Тема. Які рослини називають лікарськими.
Мета: ознайомити учнів з видами лікарських рослин своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати вміння застосовувати набуті знання з метою збереження власного здоров’я; розвивати спостережливість, увагу; виховувати емоційно-зацікавлене ставлення до лікарських рослин своєї місцевості.
Обладнання: презентація до уроку, гербарій лікарських рослин
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. (Слайд 1)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 2)
Ми всі веселі і кмітливі,
Серйозні і непустотливі,
Допитливі, цікаві, чемні.
У розмові з старшими приємні.
Ми всі любимо природу:
Турбуємось про чисту воду,
Дерева, квіти доглядаємо,
Вдома старшим помагаємо.
Гілочок ми не ламаємо,
Взимку про пташок ми дбаємо.
Жарти любимо і сміх,
Тут ви бачите нас всіх.
Який у вас настрій? Передайте його виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем. Я бажаю, щоб такий настрій був у нас до кінця уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну Здоров’я, в країну Рослин.
Про те, що пізнаєм – розкажемо всім.
Рукою легенько я лиш махну
І в подорож чудову вас всіх поведу.        
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Бесіда.  (Слайд 3)
Та спершу ми з вами пригадаємо, що вже вивчили і знаємо про рослини.
-         Що потрібно для життя рослин? (Сонце, повітря, вода, ґрунт)
-         До якої природи належать рослини? (До живої)
-         За якими ознаками рослини відносять до живої природи? (Вони живляться, ростуть і розвиваються)
-         З яких частин складається рослина? (Корінь, стебло, листки, квіти, плоди з насінням)
-         На які групи поділяються рослини? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини)
2.     Кросворд. (Слайди 4-8)
1.     Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
2.     Білосніжні китиці
Серед листя світяться
Їх духмяний запах друзі,
Розливавсь по всій окрузі. (Акація)
3.     У вінку зеленолистім
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу  вроду. (Калина)
4.     Виростає шкода
На кінці города,
Хто її торкнеться,
Як ужалений сахнеться. (Кропива)
Яке виділене слово вийшло в кросворді.
IV. Повідомлення теми та мети уроку. (Слайд 9)
Сьогодні ми поговоримо про чудодійні властивості рослин. Ви зустрічаєте їх дуже часто у лісі, у лузі, на полі, але, навіть, і не замислюєтесь, що у вас під ногами справжній скарб. І цей скарб - лікарські рослини.
До чудо-ліків в гості вирушаймо,
Дивинку щонайменшу помічаймо.
Де материнка, подорожник, молочай,
Повинен знати кожен травознай.
Із вдячністю цілющі трави пийте,
Ростіть на славу й здоровійте!
Ми вирушаємо у подорож куточками нашого краю. (Слайд 10) Побуваємо ми в лісовій галявині, на луках, у саду та на квітнику. А наприкінці нашої подорожі завітаємо до затишного фіто-бару і посмакуємо духмяним чаєм. Рослин, які люди використовують для лікування дуже багато і вони розповсюджені в різній місцевості, тому ми розглянемо лише деякі з них.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1.     Розповідь учителя про лікарські рослини.
Ще в давнину наші предки помітили здатність деяких рослин лікувати хвороби людей і тварин. Їхні знання передавалися із покоління в покоління і зараз ми живемо у світі ліків. Вони у вигляді безлічі рослин оточують нас. Рослин, які люди використовують для лікування дуже багато і вони розповсюджені по всій місцевості, тому ми розглянемо лише деякі з них.
Зупинка 1 – Лісова галявина (Слайд 11)
Конвалія звичайна – це не просто красиві і запашні квіти, а ще й лікарська рослина. До того ж для тварин вона отруйна. ЇЇ використовують при лікуванні захворювань серця та печінки, від головного болю та при безсонні. Ожина сиза – родичка малини,  ягоди темного кольору, має протизапальні властивості, використовується як жарознижуючий засіб.
Суниця лісова – плоди і листки багаті вітамінами, використовується при безсонні, для поліпшення роботи серця.
Чистотіл звичайний – дуже поширений на різній місцевості. Його застосовую переважно зовнішньо для  лікування шкірних захворювань.
Зупинка 2 – Луки (Слайд 12)
Чебрець звичайний – використовують при лікуванні кашлю, бронхіту, хворобах серця, при болях у животі та безсонні.
Подорожник великий – має протизапальну та кровоспинну дію, використовують для загоювання ран.
Звіробій – ця рослина так називається тому, що отруйна для тварин. В народі говорять, що ця рослина ліки від 99 хвороб. Використовують при лікуванні шлунка, серця, нирок, при безсонні і багато іншого.
Деревій звичайний або тисячолистий – використовують як кровоспинний засіб та при лікуванні шлунково-кишкових захворювань, містить вітамін С.

Зупинка 3 – Сад (Слайд 13)
Липа – медоносна рослина, яка має дуже приємний солодкий аромат. У лікуванні використовують квітки, вони мають протизапальні та жарознижуючі властивості. Використовують липу при застуді.
Смородина чорна – джерело вітаміну С, використовують як вітамінний засіб для зміцнення організму, при лікуванні застуди, головного болю.
Шипшина – містить велику кількість вітаміну С, використовують для лікування захворювань печінки, шлунку.
Малина звичайна – ягоди та гілки використовують при застуді та грипі як жарознижувальний засіб, листки лікують кашель.
Зупинка 4 – Квітник (Слайд 14)
Нагідки лікарські (календула) – ця рослина прискорює загоєння ран, має протизапальну та протимікробну дію.
Ехінацея пурпурова – ця рослина має противірусну дію, її використовують для підвищення імунітету.
М’ята перцева – цю рослину використовують як заспокійливе, дезінфікуючий та антисептичний  засіб.
Меліса лікарська (лимонна м’ята) – використовують при серцевих та застудних захворюваннях.
Фізкультхвилинка (Слайд 15)
-         Продовжимо нашу прогулянку і трішки розімнемось на лісовій галявині.
Тут трава росте висока ,
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —
Не проста у нас дорога.
А тепер ідемо боком —
Із підскоком, із підскоком.
Походили на носочках,
А тоді на п'ятах.
Випростали добре спини
Можемо сідати.
2.     Робота у підручнику.
- Чому всі ці рослини називають лікарськими?
- Розгляньте фото. Які рослини на них зображені.
- Що ви знаєте про лікувальні властивості калини і мати-й-мачухи? (Листки цієї рослини використовують при кашлі. Також вона багата на вітамін С)
- Що ви знаєте цікавого про них?
VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1. Робота в групах з гербарієм.
- Перед вами лежить гербарій. Розгляньте його в групах.
- Які із представлених рослин відносять до лікарських?
- Що ви дізналися про ці рослини?
Гра-розминка для очей.  (Слайди 16-17)
- Знайдіть, які лікарські рослини заховані в таблиці.
2. Робота в групах.
- Розділіться в групи по чотири учні. Перед вами лежать пазли. Складіть їх. Що вийшло? Що ви знаєте про ці рослини?
3. Гра «Потрібна порада» (Слайд 18)
- Розгляньте фото. Як ви гадаєте, які рослини могли б допомогти цим людям. При безсонні – конвалія, чебрець, звіробій, м’ята. При болях у животі – чебрець, звіробій. При застуді – липа, смородина, малина. При подряпинах та ранах – подорожник, деревій, нагідки.  Але ви повинні пам’ятати, що самолікування може зашкодити вашому здоров’ю, тому самовільно лікувати якусь хворобу неможна. В першу чергу потрібно звернутися до лікаря.
4. Робота в зошиті.
5. Сторінка історії.  (Слайд 19)
Ще в прадавні часи люди знали про лікувальні властивості рослин, навчилися їх збирати, готувати з них різні відвари,  настої, пили чай і лікувалися. Людей, які добре розбиралися в лікарських рослинах називали травознавцями, фітотерапевтами. І в наш час лікарські рослини використовують у вигляді відварів і настоянок.
Зупинка 5 – фіто-бар «Доброго здоров’ячка» (Слайд 20)
-         Я щиро запрошую вас фіто-бару і хочу пригостити вас і наших гостей ароматним чаєм з липи, малини, м’яти та чебрецю, відваром із шипшини.
-         А зараз, заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика лісова  галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря і аромат лікарських трав.  А тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
VIІ. Підсумок уроку
Гра «Незакінчене речення» (Слайд 21)
·        Я дізнався…
·        Я повторив…
·        Я запам’ятав…
·        Я навчився…
Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки треба розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її.  І тоді природа подарує нам найцінніше багатство – здоров’я.  


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу