Урок з природознавства у 1 класі
Тема. Які рослини називають лікарськими.
Мета: ознайомити учнів з видами лікарських рослин своєї
місцевості та їх значенням для людини; формувати вміння застосовувати набуті
знання з метою збереження власного здоров’я; розвивати спостережливість, увагу;
виховувати емоційно-зацікавлене ставлення до лікарських рослин своєї
місцевості.
Обладнання: презентація до уроку, гербарій лікарських рослин
ХІД
УРОКУ
І. Організаційний момент. (Слайд
1)
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності. (Слайд 2)
Ми всі веселі і кмітливі,
Серйозні і непустотливі,
Допитливі, цікаві, чемні.
У
розмові з старшими приємні.
Ми
всі любимо природу:
Турбуємось
про чисту воду,
Дерева,
квіти доглядаємо,
Вдома
старшим помагаємо.
Гілочок
ми не ламаємо,
Взимку
про пташок ми дбаємо.
Жарти
любимо і сміх,
Тут
ви бачите нас всіх.
Який у вас настрій? Передайте його виразом обличчя. Усміхніться до
мене, поділіться гарним настроєм з товаришем. Я бажаю, щоб такий настрій був у нас до
кінця уроку.
Сьогодні
у нас незвичайний урок,
Сьогодні
ми зробимо ще один крок
В
країну Здоров’я, в країну Рослин.
Про
те, що пізнаєм – розкажемо всім.
Рукою
легенько я лиш махну
ІІІ. Актуалізація опорних знань
учнів.
1. Бесіда.
(Слайд 3)
Та спершу ми з вами пригадаємо, що вже вивчили і знаємо
про рослини.
-
Що
потрібно для життя рослин? (Сонце,
повітря, вода, ґрунт)
-
До
якої природи належать рослини? (До живої)
-
За
якими ознаками рослини відносять до живої природи? (Вони живляться, ростуть і розвиваються)
-
З
яких частин складається рослина? (Корінь,
стебло, листки, квіти, плоди з насінням)
-
На
які групи поділяються рослини? (Дерева,
кущі, трав’янисті рослини)
2. Кросворд.
(Слайди 4-8)
1.
Сонечко
в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
2.
Білосніжні
китиці
Серед листя світяться
Їх духмяний запах друзі,
Розливавсь по всій окрузі. (Акація)
3.
У
вінку зеленолистім
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу
вроду. (Калина)
4.
Виростає
шкода
На кінці города,
Хто її торкнеться,
Як ужалений сахнеться. (Кропива)
Яке виділене слово вийшло в кросворді.
IV.
Повідомлення теми та мети уроку. (Слайд 9)
Сьогодні ми
поговоримо про чудодійні властивості рослин. Ви зустрічаєте їх дуже часто у лісі, у лузі, на полі,
але, навіть, і не замислюєтесь, що у вас під ногами справжній скарб. І цей
скарб - лікарські рослини.
До чудо-ліків в гості вирушаймо,Дивинку щонайменшу помічаймо.
Де материнка, подорожник, молочай,
Повинен знати кожен травознай.
Із вдячністю цілющі трави пийте,
Ростіть на славу й здоровійте!
Ми вирушаємо у подорож куточками нашого краю. (Слайд 10) Побуваємо ми в лісовій
галявині, на луках, у саду та на квітнику. А наприкінці нашої подорожі
завітаємо до затишного фіто-бару і посмакуємо духмяним чаєм. Рослин, які люди
використовують для лікування дуже багато і вони розповсюджені в різній
місцевості, тому ми розглянемо лише деякі з них.
V.
Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя про лікарські рослини.
Ще в давнину
наші предки помітили здатність деяких рослин лікувати хвороби людей і тварин.
Їхні знання передавалися із покоління в покоління і зараз ми живемо у світі
ліків. Вони у вигляді безлічі рослин оточують нас. Рослин, які люди
використовують для лікування дуже багато і вони розповсюджені по всій
місцевості, тому ми розглянемо лише деякі з них.
Зупинка 1 – Лісова галявина (Слайд 11)
Конвалія
звичайна – це не просто красиві і запашні квіти, а ще й лікарська
рослина. До того ж для тварин вона отруйна. ЇЇ використовують при лікуванні
захворювань серця та печінки, від головного болю та при безсонні. Ожина сиза
– родичка малини, ягоди темного кольору,
має протизапальні властивості, використовується як жарознижуючий засіб.
Суниця лісова – плоди
і листки багаті вітамінами, використовується при безсонні, для поліпшення
роботи серця.
Чистотіл
звичайний – дуже поширений на різній місцевості. Його застосовую
переважно зовнішньо для лікування
шкірних захворювань.
Зупинка 2 – Луки (Слайд 12)
Чебрець
звичайний – використовують при лікуванні кашлю, бронхіту, хворобах
серця, при болях у животі та безсонні.
Подорожник
великий – має протизапальну та кровоспинну дію, використовують
для загоювання ран.
Звіробій – ця
рослина так називається тому, що отруйна для тварин. В народі говорять, що ця
рослина ліки від 99 хвороб. Використовують при лікуванні шлунка, серця, нирок,
при безсонні і багато іншого.
Деревій
звичайний або тисячолистий – використовують як кровоспинний засіб
та при лікуванні шлунково-кишкових захворювань, містить вітамін С.
Зупинка 3 – Сад (Слайд 13)
Липа – медоносна
рослина, яка має дуже приємний солодкий аромат. У лікуванні використовують
квітки, вони мають протизапальні та жарознижуючі властивості. Використовують
липу при застуді.
Смородина чорна –
джерело вітаміну С, використовують як вітамінний засіб для зміцнення організму,
при лікуванні застуди, головного болю.
Шипшина –
містить велику кількість вітаміну С, використовують для лікування захворювань
печінки, шлунку.
Малина звичайна – ягоди
та гілки використовують при застуді та грипі як жарознижувальний засіб, листки
лікують кашель.
Зупинка 4 – Квітник (Слайд 14)
Нагідки
лікарські (календула) – ця рослина прискорює загоєння ран,
має протизапальну та протимікробну дію.
Ехінацея
пурпурова – ця рослина має противірусну дію, її використовують для
підвищення імунітету.
М’ята перцева – цю
рослину використовують як заспокійливе, дезінфікуючий та антисептичний засіб.
Меліса лікарська
(лимонна м’ята) – використовують при серцевих та застудних
захворюваннях.
Фізкультхвилинка (Слайд
15)
-
Продовжимо нашу прогулянку і трішки
розімнемось на лісовій галявині.
Тут трава росте висока ,
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —
Не проста у нас дорога.
А тепер ідемо боком —
Із підскоком, із підскоком.
Походили на носочках,
А тоді на п'ятах.
Випростали добре спини
Можемо сідати.
2.
Робота у підручнику.
- Чому всі ці рослини називають лікарськими?
- Розгляньте фото. Які рослини на них зображені.
- Що ви знаєте про лікувальні
властивості калини і мати-й-мачухи? (Листки
цієї рослини використовують при кашлі. Також вона багата на вітамін С)
- Що ви знаєте цікавого про них?
VІ.
Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1. Робота
в групах з гербарієм.
- Перед вами
лежить гербарій. Розгляньте його в групах.- Які із представлених рослин відносять до лікарських?
- Що ви дізналися про ці рослини?
Гра-розминка для очей. (Слайди 16-17)
- Знайдіть, які
лікарські рослини заховані в таблиці.
2. Робота в
групах.
- Розділіться в групи по чотири учні. Перед вами
лежать пазли. Складіть їх. Що вийшло? Що ви знаєте про ці рослини?
3. Гра «Потрібна
порада» (Слайд 18)
- Розгляньте фото. Як ви гадаєте,
які рослини могли б допомогти цим людям. При безсонні – конвалія, чебрець,
звіробій, м’ята. При болях у животі – чебрець, звіробій. При застуді – липа,
смородина, малина. При подряпинах та ранах – подорожник, деревій, нагідки. Але ви повинні пам’ятати, що самолікування
може зашкодити вашому здоров’ю, тому самовільно лікувати якусь хворобу неможна.
В першу чергу потрібно звернутися до лікаря.
4. Робота в зошиті.
5. Сторінка
історії. (Слайд 19)
Ще в прадавні
часи люди знали про лікувальні властивості рослин, навчилися їх збирати,
готувати з них різні відвари, настої,
пили чай і лікувалися. Людей, які добре розбиралися в лікарських рослинах
називали травознавцями, фітотерапевтами. І в наш час лікарські рослини
використовують у вигляді відварів і настоянок.
Зупинка 5 – фіто-бар «Доброго
здоров’ячка» (Слайд 20)
-
Я щиро запрошую вас фіто-бару і хочу
пригостити вас і наших гостей ароматним чаєм з липи, малини, м’яти та чебрецю,
відваром із шипшини.
-
А
зараз, заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика
лісова галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте,
як ноги ступають по ранковій росі. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути
тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря і аромат
лікарських трав. А тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола.
Спробуйте зберегти бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
VIІ. Підсумок
урокуГра «Незакінчене речення» (Слайд 21)
·
Я
дізнався…
·
Я
повторив…
·
Я
запам’ятав…
·
Я навчився…
Природа
дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки треба
розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її.
І тоді природа подарує нам найцінніше багатство – здоров’я.
Коментарі
Дописати коментар